2010. február 13., szombat

SÜTŐTÖK KRÉMLEVES CÉKLA CSIPSSZEL

Bár írásban nem, a konyhában azért tevékeny voltam az elmúlt időszakban is,kísérletezgetek. Olvasgattalak titeket, több helyen találkoztam azzal a problémával, hogy télen nehezebben megoldható a nyers étkezés: valami hiányzik, "hol vannak már a friss primőrök?". Egyet is értek, Tavasztól bizonyára könnyebb lesz, de bevallom, és nagy örömömet lelem az ős "maradékában". Csodálatos a természet, hogy ilyen intenzív színeket ajándékoz nekünk a szürke (szerencsésebb esetben vakítóan fehér) téli napokra. Én mostanában ezekből a színekből rengeteg erőt kapok. Imádom a narancs színt a lilával és a mélyzölddel párosítani! Így találtam rá erre az ételre is, azaz az alap ötletre. Ebben a leves szerepelt némi eltéréssel, de most sem bírtam ki, hogy ne változtassak rajta saját szám íze szerint. S a spontenaitás következtében a csipszet olajban készítettem el, akár száríthatjuk is sütőben vagy aszalóban.

 Hozzávalók 2 főre  :

1 db kisebb sütőtök (megpucolva, kimagozva, darabolva)
3 db alma kipréselt leve
2 db sárgarépa kipréselt leve
1 db avokádó (pucolva, darabolva)
1/2 csésze tök- és szezámmag (áztatott)
1 ek. e.sz. olíva olaj
pár csepp tökmag olaj
2 gerezd fokhagyma
kis daram friss gyömbér
csipet Himalája só
Tamari szójaszósz ízlés szerint

Cékla csipszhez:
1 db közepes cékla
Himalája só durvára őrölve
(olaj, ha ebben készítjük el)

A leves hozzávalóit előkészítés után turmix gépben összedolgozzuk.
A céklát vékony szeletekre vágjuk, pl. krumpli pucolóval, majd forró olajban ropogósra sütjük. Lecsepegtetjük, és megszórjuk kevés sóval. A nagyobb kristályok nagyon izgalmas ízhatást keltenek a cékla édes ízével kombinálva.
Tálaláskor a leves tetejére szórjuk. Majd köré szórunk néhány szem tök- és szezámmagot is.
A lényeget majdnem elfelejtettem! Ez a leves olyan ízorgia volt, hogy hirtelen azt nem tudtam felfogni, hogyan is élhettem eddig úgy, hogy nem csak nyersen étkeztem? Olyan egyszerű, és mi mennyire túl bonyolítjuk a dolgokat! Az ízesítők egyszerűen annyira aláfestették a tök jellegzetes ízét, hogy tulajdonképpen egyáltalán nem lehetett kiérezni külön egyiket sem. Nagyon finom volt!

Nincsenek megjegyzések: